Om du som arbetsgivare vill anställa en person som kommer utanför EU, måste den personen ha arbetstillstånd. Låt en erfaren expert ta hand om ansökan.
Du är företagare och söker personal till din firma. Kraven på de du ska anställa är höga och lite unika kompetens- och utbildningsmässigt. Din firma tillverkar högteknologiska produkter och säljs över hela världen. Du vill därför gärna anställa personer som kan utomeuropeiska språk.
Du vet naturligtvis att de personer du anställer, måste ha arbetstillstånd. Men du är först och främst kunnig om dina produkter och bävar för kontakt med byråkratiska institutioner. För att få hjälp med anställningsprocessen kontaktar du en juristbyrå som har lång erfarenhet med att söka arbetstillstånd.
Arbetstillstånd kräver kunskap om migrationsrätt
Det första steget i processen är att du som arbetsgivare ska annonsera ut en ledig befattning. Den som söker jobbet får därefter ett erbjudande om att tillträda tjänsten. Erbjudandet ska också skickas till det berörda facket för granskning. Om den som erbjuds jobbet kommer från ett land utanför EU, måste en ansökan om arbetstillstånd lämnas till Migrationsverket.
Den arbetssökande ska fylla i en rad uppgifter. Om arbetstagaren vill ha med sig familjemedlemmar ska uppgifter om dem också bifogas. Alla dokument ska översättas till svenska eller engelska. Det finns också vissa jobb som inte kräver specifikt arbetstillstånd. Likväl ska en ansökan skickas in. Den juristbyrå du anlitar kan processen i minsta detalj. De har också medarbetare som behärskar flera olika språk. Och självklart har de kontaktvägar till Migrationsverket.